קבוצה חברתית כן או לא?

אם רק היו נותנים לי שקל על בכל פעם שאני נשאלת “נופר את עושה קבוצות למיומנויות חברתיות?” או “הייתי שמחה לתכנים ופעילויות לקבוצה חברתית יש לך?” ולי, יש אג’נדה שלמה בנושא קבוצות חברתיות (מוזמנים לשאול את משתתפות הקורסים שלי להנחיה חברתית פרטנית שבוודאי כבר מדקלמים אותה) ולרוב, אני עונה-לא. אבל הפעם נעניתי לאתגר שהציעה קולגה יקרה וקיימנו קבוצה מופלאה לקבוצת בנות בכיתה ז’ ובבלוג כאן אתאר את התהליך…

 

אז אתחיל מהסוף ואסביר, אני לא נגד קבוצות חברתיות! אני רק חושבת שלעיתים הן לא מדויקת,
בואו נדמיין את הסיטואציה הבאה:

מתגבשת קבוצת תלמידים בכיתות ג’-ד’ לקבוצה חברתית, 8 ילדים ולכולם קושי חברתי.
שמונה ילדים שונים ש: 1. מעמדם החברתי שונה- אחד שקוף, שני בריון, שלישי דחוי וכו’ 2. החסך החברתי שלהם שממנו נובע הקושי, שונה- האחד אינו יודע להפסיד, השני אימפולסיבי, השלישי חסר אנרגיה חברתית וכו’
אז כיצד נוכל לתת לכל אחד מהם את המענה המדויק בקבוצה אם לא נכיר את הנרטיב החברתי האישי שלהם?!

השיחה שתיארתי למעלה, התקיימה דומה לה בחופש הגדול עם קולגה ויועצת מדהימה באחד מהחטיבות הביניים באזור הקריות שבה עלתה השאלה לגבי קיום קבוצות חברתיות בגילאי חט”ב, ואני ב”הרצאה” המתוכננת שלי לשאלה זו עניתי שאני לא חושבת שזה נכון.
אבל היא התעקשה “נופר אבל בואי בשבילי ננסה, נעביר את הקבוצה יחד” ואני התרציתי אבל היה לי תנאי נוסף, במקביל לקבוצה יתקיימו מפגשים פרטניים לתלמידים, לפחות 2 לכל תלמיד/ה במהלך התקופה. וכך היה, בשיעור אחד התקיימה הקבוצה ולאחר השיעור לפחות שתי תלמידות בכל פעם לשיחות אישיות.
ואני כאן כדי לספר לכם על התהליך המדהים שעברנו, התכנון המקדים (שכמעט ולא היה) , התכנים והעשייה.

לקבוצה נבחרו כלל הבנות באחת מכיתות ז’ של השכבה. הכיתה נבחרה כי: 1. כבר בתחילת השנה התגלו סכסוכים בין קבוצות בנות 2. המחנכת הרגישה שהיא צריכה עזרה בליכוד הבנות בכיתה 3. הצוות הרגיש שהתגבשת קבוצת “בנות בעייתית” חברתית

♥ תהליך קבוצתי-

התקיימו 10 מפגשים מלאי עוצמה ומלאי תוכן! שנבנו בהדרגה ותוך כדי תנועה על בסיס הגרף הבא והיום אני יכולה לומר שיכולים להוות בסיס לקבוצות חברתיות.

המפגשים התקיימו במדרג הבא שהמטרה שלי הייתה לגבש את הקבוצה באיטיות, צעד צעד לעבר המטרה

 

♥ משתני הקבוצה-

בבואנו לתכנן קבוצה חברתית כדאי לחשוב על המשתנים הבאים:

  • גיל ושלב התפתחותי
  • הרכב הקבוצה
  • מטרת הקבוצה שעל בסיסה נבנה התוכן
  • Setting (מי מנחי הקבוצה, היכן היא תתקיים הקבוצה וכמה זמן)

לתכנון הקבוצה תוכלו להיעזר בדפי ההכוון בבלוג “הקבוצה החברתית. היכן מתחילים?”

בקבוצה המתוארת כאן המשתנים היו כדלקמן:

גיל ושלב התפתחותי- בנות כיתה ז’ (גיל 13 לערך)  גיל ההתבגרות, מעבר לחטיבה

הרכב הקבוצה- בנות מאותה כיתה (כל הבנות של אותה כיתה לקחו חלק בקבוצה)

מטרת הקבוצה- גיבוש, שיח חברתי ורצון ליצירת קשרים חברתיים בין חברות הקבוצה

Setting (מי מנחי הקבוצה, היכן היא תתקיים הקבוצה וכמה זמן)- אני ניהלתי את הקבוצה. יועצת החטיבה לקחה חלק במרבית המפגשים וכן, מחנכת הכיתה.

♥ עמדתי כמנחה (ובראייה של “מנהלת הקבוצה”)-
הגעתי להנחיית הקבוצה “פתוחה” עם רצון בעיקר לשמוע את הבנות אבל גם עם רצון “ללמד” אותם, לא הייתה לי משנה סדורה ובניתי את הקבוצה תוך כדי תנועה אבל בראש היה לי כיוון והוא: “לא רק שיח” אני רוצה גם לתת להם תוכן וערך ולכן בכל מפגש הובא גם תוכן, מידע וידע, ולא רק פעילות.

מי שכבר מכיר אותי יודע שאני מאמינה ש’למידה חברתית’ כשמה כן היא, למידה. ויש ללמד את הילדים התנהלות חברתית, לא כל מה שנדמה לנו שמובן להם אכן כך ולכן הקבוצה היוותה גם מקום ללמידה, פשוטה כמשמעה.
בנוסף, מכיוון שאני מעולם ההנחיה הפרטנית ניסיתי לייצר סביבה שבה אוכל גם להכיר את כל אחת מהמשתתפות בהיבט אישי ועמוק יותר ולכן נקבעו שיחות אישיות עם כל אחת מהמשתתפות.

הגישה שלי היא שאני “מנהלת הקבוצה” יש שיאמרו שניתוב השיח החברתי וההתנהלות הקבוצתית היא של חברי הקבוצה ואני מסכימה עם גישה זו חלקית. לדעתי עליי לספק את התוכן ולנתב את השיח למקום שהכי נוגע וקרוב למטרת הקבוצה ולהיזהר מניתוב השיח למקומות שאין לשמם התכנסנו, אני רואה בקבוצה החברתית, קבוצת למידה חברתית ולא שיח רגשי באווירת ‘בית קפה’, מעין שיח מתגלגל.

*בקבוצה היו נוכחות לכל אורך התהליך יועצת השכבה ומחנכת הכיתה.

♥ סיכום העקרונות שלי כמנחה:

  • תוכן. תכן איכותי וממוקד למטרת הקבוצה
  • דינאמיות בתכנון הקבוצה ממפגש למפגש ולא התקבעות על אוסף רעיונות מראש
  • למידה קבוצתית ולא רק שיח רגשי
  • יצירת תחושת שייכות על ידי העמקת הכרות בין חברי הקבוצה
  • אני מנהלת הקבוצה ומכאן יש לי אחריות על ה”אנרגיה” הקבוצתית (במידה מסוימת)

♥ תוכן:
כפי שציינתי מעלה התכן לא נכתב מראש ודוייק ממפגש למפגש בעיקר בעזרת השיח שהתקיים עם הבנות במפגשים האישיים. כששמתי לב שסוגיות דומות עולות בשיחות האישיות מבנות שונות, בחרתי להביא את הנושא במפגש לאחריו. כך הצלחתי לגייס הזדהות בין חברות הקבוצה ולנרמל תחושות ורגשות.
אלו נושאי המפגשים בקבוצה זו (הסדר והנושאים יכולים להשתנות מקבוצה לקבוצה):

את כל המערכים המלאים ניתן למצוא בתכנית העבודה שכתבתי 

למעבר לתכנית לחצו

♥ סיכום התהליך באופן אישי:

מהתנגדות לאג’נדה הקבוצתית שמובילה אותי (חלקית עד היום) אני יכולה לומר שעמדתי כעת מרוככת יותר אם כי, עדיין לדעתי אין לייצר קבוצות חברתית כ”פס יצור” כללי לבעיות חברתיות ויש לשקול ולתכנן קבוצות חברתיות באופן מושכל.

לקבוצה יש כח, קבוצה מנרמלת תחושות בקלות יותר מאשר טיפול פרטני אך קבוצה לא בהכרח תצליח לעבוד על חסכים חברתיים ספציפיים, קבוצה זה אחרת מטיפול פרטני וכך יש להתייחס אליה.

הפרויקט הזה היה אחד מהפרויקטים החברתיים שיותר נהניתי לעבוד עליהם (ואני מגדירה אותו כ’פרוייקט’ כי כך הוא תוכנן), קבוצת הבנות הזו מילאה אותי באנרגיה בכל מפגש מחדש, זו הפעם הראשונה שהגעתי לכיתה בזמן הפסקה שהכיתה מסודרת והבנות ישובות בציפייה להתחיל ולא לפספס דקה מהמפגש, והכי הכי הרצון שלהם לא להפסיק ולסיים ורק להמשיך לשוחח מה שמראה כמה צורך ורצון יש לתלמידים ולילדים שלנו לשוחח ולפרוק את שעל ליבם.

ולסיום סיומת ♥ ♥ ♥
ילדים ותלמידים אוהבים לדבר, אפשרו להם את המקום והזמן לזה, זה כל כך חשוב.

 

קורס מנחים חברתיים

כאן לעזרתכם ולכל שאלה,
נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית

כיתבו לנו :)

המרכז החברתי מעניק ייעוץ חינוכי למוסדות וארגונים חינוכיים בנושאים חברתיים, פיתוח ושכלול מיומנויות חברתיות. הנחייה חברתית פרטנית וקבוצתית,הרצאות, סדנאות וכתיבת תכנים חברתיים. ייעוץ והתאמה של מסגרות חינוכיות לילדים. הדרכה והכוונה לקראת ועדות השמה ושיבוץ בחינוך מיוחד.

יכול לעניין אותך בנוסף

רגישות לדחייה והמוח החברתי

חשיבות רבה יש לחיבורים חברתיים. מאמר שנתקלתי בו מוצא הקשר בין חיבור חברתי לקוי לחיזוק רגישות לדחייה חברתית והופעת סימפטומים פסיכיאטריים. שווה קריאה על אף היותו באנגלית.

המשך קריאה
Wishlist 0
Continue Shopping

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הירשמו וקבלו הטבת הצטרפות של 5% הנחה בקנייה הבאה באתר

חדש במרכז החברתי

קורס הכשרת מטפלים חברתיים

למידה חברתית’ כיצד מלמדים?
כיצד הופכים ילד.ה מ’דחויים חברתית’ ל ‘כשירים חברתית’?

למידה חברתית’ כיצד מלמדים?
כיצד הופכים ילד.ה מ’דחויים חברתית’
ל ‘כשירים חברתית’?

קורס פרקטי להנחיה חברתית בקליניקה, בפרטני או בקבוצה

איזה כיף שהצטרפתם!

קוד קופון: hevrati5

Open chat
היי :)
אני כאן לכל שאלה