הקבוצה החברתית

כיצד מתכננים קבוצה חברתית? מטרות ויעדים

קבוצה חברתית הינה מודל עבודה טיפולי שמטרתו להיעזר בכח הקבוצתי לקידום מטרות אישיות. בשנים האחרונות יותר ויותר מסגרות חינוכיות משתמשות במודל זה מכמה סיבות אך בעיקר, מהצורך בהתייעלות. בשעת טיפול אחת יש נגיעה במספר רב של תלמידים (יחסית) ויש צורך רק במטפל אחד. אז אכן זוהי חשיבה נכונה ויעילה אך, פעמים רבות אנשי החינוך או הטיפול במערכת לא למדו הנחיית קבוצות ולכן מתבלבלים מעט מהדרך… כיצד יוצרים ומקיימים קבוצה חברתית?

ראשית חשוב לומר, קבוצה לא מתאימה לכל אחד ולא בכל זמן או מצב מקיימים קבוצה. גם לא בנושא החברתי (טרנד הקבוצות החברתיות צובר תאוצה ולא תמיד זה נכון) כאיש טיפול עלייך לזהות האם המקרה המיועד מתאים לטיפול קבוצתי.

שנית, כמטפל עלייך למקד מטרות ולבחון כיצד הקבוצה משרתת את המטרה?

ואם לאחר אלו הגעתם למסקנה כי המודל הטיפולי הקבוצתי הוא שמתאים לכם אז זהו הזמן לתכנן אותו.

תכנון התהליך הקבוצתי 

לקבוצה אפשרויות תראפויטיות ייחודיות, הקבוצה מאפשרת מפגש עם קבוצת השווים בעלי מאפיינים דומים והדהוד של חוזקות או קשיים רלוונטיים למטופלים.

אני מאמינה גדולה בכוחה של קבוצה במסגרות ההשתייכות של הילד/ה שהן, מסגרות החינוך. גן הילדים, ביה”ס, שכבת הגיל בקהילה או בתנועת הנוער ופחות בקבוצות שמתארגנות באופן מפוזר שאין לילד/ה השתייכות אליהן.
בחירת החברים לקבוצה חשובה מאוד ויש לשקול אותה בכובד ראש וכשבחרתם את החברים בקבוצה זה הזמן לתכנן את התהליך.

 

 

לעזרתם כתבתי שני הכוונים לתכנון קבוצה חברתית שמוצגים באופן שיטתי אך פשטני וראשוני להערכות לקראת בנייה של קבוצה חברתית:

  1. צעד, צעד ובסוף נצליח- פירוט נושאים אשר יקדמו את המטרה. להורדת הקובץ.
  2. קבוצה חברתית תכנון שלבי הקבוצה והצבת מטרות. להורדת הקובץ 

 

אם בחרתם לבנות קבוצה סביב הנושא החברתי חשוב מאוד הדיוק במיומנויות החברתיות והלמידה החברתית,
יש לשים לב לעקרונות ה S.E.L שבאים לידי ביטוי וכן, ערכים, נורמות והתנהגויות חברתיות נדרשות לקיום יחסים חברתיים.
בערכה “כישורים לקשר חברתי” תוכלו למצוא טבלה מסכמת שתעזור לכם לדייק בלמידת המיומנויות, אם יש לכם אותה- היעזרו בה.

עוד על הערכה “כישורים לקשר חברתי” ניתן לקרוא

מבנה המפגש החברתי הקבוצתי:

מבנה המפגשים חשוב ורצוי שיהיה אחיד לאורך כל המפגשים.

לכל מפגש יש נושא (שהוא תת נושא מהנושא המרכזי. כפי שתכננו בקובץ “צעד אחר צעד”) ומטרה והוא בנוי כך:

1.פתיחת מפגש חווייתית

המלצה- בכל תחילת מפגש משחק/פעילות/סרטון  או סבב שאלת מה נשמע?

2. תוכן– דבר המנחה, מידע וידע אודות הנושא.

3. חוויה שמחזקת את תכן המפגש שהוצג קודם- שאלה לדיון, פעילות משותפת או כל דבר שמקדם את מטרת המפגש
 פעילויות אפשרויות למפגשים 

4. סיכום ומשוב– שאלת סיכום בסבב משתתפים “מה למדת מהמפגש היום?” “מה תיקח איתך להמשך”

 

עד כאן תכנון קבוצה חברתית
בכל שאלה נוספת מוזמנים להתייעץ.

רוצים ללמוד יותר על למידה חברתית? למידה חברתית – מחשיבה לביצוע כלי ללמידה חברתית , היכנסו

למידה חברתית מחשיבה לביצוע

כאן לעזרתכם ולכל שאלה,
נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית

כיתבו לנו :)

המרכז החברתי מעניק ייעוץ חינוכי למוסדות וארגונים חינוכיים בנושאים חברתיים, פיתוח ושכלול מיומנויות חברתיות. הנחייה חברתית פרטנית וקבוצתית,הרצאות, סדנאות וכתיבת תכנים חברתיים. ייעוץ והתאמה של מסגרות חינוכיות לילדים. הדרכה והכוונה לקראת ועדות השמה ושיבוץ בחינוך מיוחד.

יכול לעניין אותך בנוסף

רגישות לדחייה והמוח החברתי

חשיבות רבה יש לחיבורים חברתיים. מאמר שנתקלתי בו מוצא הקשר בין חיבור חברתי לקוי לחיזוק רגישות לדחייה חברתית והופעת סימפטומים פסיכיאטריים. שווה קריאה על אף היותו באנגלית.

המשך קריאה
Wishlist 0
Continue Shopping

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הירשמו וקבלו הטבת הצטרפות של 5% הנחה בקנייה הבאה באתר

חדש במרכז החברתי

קורס הכשרת מטפלים חברתיים

למידה חברתית’ כיצד מלמדים?
כיצד הופכים ילד.ה מ’דחויים חברתית’ ל ‘כשירים חברתית’?

למידה חברתית’ כיצד מלמדים?
כיצד הופכים ילד.ה מ’דחויים חברתית’
ל ‘כשירים חברתית’?

קורס פרקטי להנחיה חברתית בקליניקה, בפרטני או בקבוצה

איזה כיף שהצטרפתם!

קוד קופון: hevrati5

Open chat
היי :)
אני כאן לכל שאלה