היה היה פעם… משחקים ששיחקנו והפכו לקלאסיקות.
משחקים פשוטים
שכללו “מה שיש” ענפים, גירים, חרצני פירות ואותנו.
משחקים כמו משחקים כללו: תחרותיות, יצירתיות ושיתופי פעולה ועוד מיומנויות חברתיות.
אלו אותם משחקים שתמיד כייף לשחק אותם
וכמעט כולנו יודעים את הכללים, כאן מובאים המשחקים בשינויים קלים
שהופכים לגרסה חברתית .
את המשחקים הללו ניתן לשחק בגן/כיתה/ כל מסגרת חברתית
הם משלבים את המרחב ואת הצורך בשיח וכוללים היבטים של למידה ויצירה של אקלים חינוכי- חברתית.
משחק 1: משחק הכיסאות. כיצד משחקים? מחלקים את הכיתה ל 2 קבוצות.
לכל קבוצה כיסאות משלה. 2 הקבוצות משחקות במקביל (בהנחה שיש הרבה ילדים).
לדוגמה קבוצה אדומה וקבוצה ירוקה.
משחקים לפי הכללים… כיסאות כמספר התלמידים פחות 1 או 2. מוסיקה נעצרת מי שנותר ללא כיסא יוצא מהמשחק.
אבל.. מבעוד מועד הכינה המורה רשימת שאלות מעניינות בעבור הילדים היוצאים מהמשחק
לדוגמה: מה המאכל האהוב עלייך? כל אחד מ 4 תלמידים עונה על שאלה בפתק למורה (כדי ששאר התלמידים לא ישמעו).
אם 2 תלמידים אומרים אותה תשובה = דאבל הם לא יוצאים החוצה מהמשחק אלה מחליפים קבוצה. לדוגמה מהקבוצה האדומה לירוקה וכך הלאה.
אם אין תשובה דומה הם יוצאים מהמשחק וממשיכים הלאה.
הכנות למשחק – לפחות 15 שאלות: מאכל, צבע, מקצוע לימוד, מספר אחים וכדומה
דפים ממו ריקים לתשובות.
ניצחון- דומה למשחק הכיסאות מי שנשאר אחרון.
משחק 2 – 4 מקלות
כיצד משחקים?
מחלקים את הכיתה ל 3-4 קבוצות (למי שלא מכיר את החוקים: -הניחו 4 מקלות במרחק מסוים אחד מהשני – יש לדלג מעל המקלות, כשמותר לדרוך רק פעם אחת בין מקל למקל- בכל פעם מגדילים את המרחק בין המקלות, לפי הדילוג של האחרון שדילג – מי שלא הצליח לעבור בצעד אחד- נפסל).
בכל סיבוב קפיצה מנחה המורה בשאלה כשכל תלמיד בקפיצה האחרונה שלו מספר לחברי הקבוצה לדוגמה:
1. יעד שתרצה להשיג 2. מקום שטיילת בו 3. ספר או תכנית טלוויזיה אהובה.
בסיום המשחק כל קבוצה מספרת לכיתה את תשובות חבריהם לקבוצה ומה למדו על כל חבר/ה.
משחק 3 – כן, לא, שחור, לבן כיצד משחקים?
שואלים שאלות ואסור לענות כתשובה כן- לא- שחור- לבן.
המורה בוחרת שאלה לדוגמה: מה תרצה לעשות כשתהיה גדול ותלמיד/ה
שאר התלמידים צריכים לנחש את המקצוע.
לעלות בדרגת קושי- לבחור 2 תלמידים וסוגייה.
כדוגמה: מה תרצו לערוך כפעילות כיתתית לכיתה? הזוג חושב. והכיתה מנחשת.
בכל המשחקים מיומנויות חברתיות רבות:
אנרגייה, צחוק, הומור, הכרות, מציאת מכנים משותפים, תחרותיות ועוד
חשיבות רבה יש לחיבורים חברתיים. מאמר שנתקלתי בו מוצא הקשר בין חיבור חברתי לקוי לחיזוק רגישות לדחייה חברתית והופעת סימפטומים פסיכיאטריים. שווה קריאה על אף היותו באנגלית.