כל סיום הוא התחלה חדשה…

תהליכי פרידה וסיום במסגרות חינוכיות איך? ומדוע?

“אל תפחד, תשאף לדעת אל תדאג, עוד תקיים מי שבידו לגעת יש שבליבו עוד לנחם אל תפחד, ימים יבואו ועונות שנה תחלוף אתה תראה שעוד נגיע אל הסוף… ” מתוך: מכתב לאחי, עילי בוטנר וקובי אפללו. כמה פחדים יש בפרידה? כמה חששות מביא עמו הסוף? במערכת החינוכית יש כ 12 פרידות לפחות, כל שנה מסתיימת ועימה לעיתים פרידה מאיש/אשת החינוך, חלק מהחברים ואף מהמסגרת בכללותה.

אז כיצד אנו אנשי החינוך מנגישים לילדים פרידה?

פרידה וסיום זה חלק מהתהליך, לרוב חלק מתהליך שינוי.

במהלך שנת לימודים קורים הרבה דברים, אנו כמנהלי מערכות מקדמים תהליכים, יוצרים שינויים ושואפים לחינוך וללמידה וכל אלה נראים ביתר שאת בפרידה.

יאלום (2005) כותב  “שלב הסיום הוא חלק בלתי נפרד מהעבודה הטיפולית ויש לו חשיבות מכרעת בתהליך הטיפולי כגורם חשוב ומהותי בתהליך השינוי המתרחש אצל המטופל”

ולכן חשוב להתייחס אליו גם במסגרת החינוכית.

     בהתכווננות לעבר פרידה וסיום יש לקחת בחשבון 3 היבטים: אינטלקטואלי, רגשי ופיזי.

בהיבט האינטלקטואלי התייחסו לחשיבה ולהגיון. לתהליכים קוגניטיביים והגיוניים שמתלווים לתהליך פרידה. שאלו שאלות של הערכה והציגו נתונים, התמקדו בשינויים שנוצרו ובקידומם את המסגרת או את הפרט.

בהיבט הרגשי התייחסו לרגשות ולחוויות שעולים בנו עם הידיעה על הסיום המתקרב. שימו לב כי אנשים שונים מתמודדים עם פרידה באופן שונה: יש שמביעים זאת התנהגותית (לעיתים בתת מודע, יש שמתמקדים בעשייה (תכנון טקסים לדוגמה)  ויש שמעדיפים לעבד את החוויה בשיח ובמלל או לחילופין בשתיקה.

בהיבט הפיזי התייחסו לארגון הסביבה כדוגמת: ניקיון המגירות והתאים האישיים, הורדת לוחות תכן והתכוננות לטקס.

חשוב להבין כי סיום ופרידה זה התמודדות עם אובדן וגם המבוגר וגם התלמיד מבינים זאת אך, כל אחד מתמודד עם זה באופן שונה ולכן רצוי  וכדאי לדבר את זה.

את הפרידה יש לערוך באופן הדרגתי ולתת לה את הזמן שלה, אין זה מספיק לערוך שיעור אחד ודי (במיוחד אם זה סיום תקופה משמעותית גן/כיתה ו’ וכדומה)

 

כאן אציע פעילויות אפשריות לשיעורי פרידה-

פרידה בקבוצה גדולה/כיתה:

♥ שאלות פרידה מי. מה. איך… להורדת המצגת

♥ זה שיר פרידה- פעילות סיכום בעזרת שירים להורדת הפעילות 

♥ יצירת לוח חזון- מאפשר חשיבה על היום שאחריי ונותן תקווה (רעיונות ללוחות חזון יש הרבה ברחבי הרשת)

♥ סיכום ה M&M להורדת הפעילות 

♥ פרידה באמצעות פתקים- לפעילות “אוהבת” להורדת הפעילות

בקבוצתי/פרטני:

♣ משחק מסלול סולמות ונחשים- מדמים יחד עם התלמידים את המסלול לשנה שחלפה בכל עלייה בסולם יספרו התלמידים משהו שהצמיח אותם ובכל ירידה תלולה על קושי ותסכול בשנה החולפת

ולסיום סיומת… החופש הגדול לפנינו. חופש שעלול להיות “מסוכן חברתי” אנא הערכו אליו בהתאם
לבלוג פעילויות החופש הגדול הכנסו 

לפעילות “חבר אחד ביום”

לפעילות “אתגר החופש הגדול”

יש לכם עוד רעיונות שתפו אותי כאן בתגובות

באיחולי פרידה קלה אך משמעותית

כאן לעזרתכם ולכל שאלה,
נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית

כיתבו לנו :)

המרכז החברתי מעניק ייעוץ חינוכי למוסדות וארגונים חינוכיים בנושאים חברתיים, פיתוח ושכלול מיומנויות חברתיות. הנחייה חברתית פרטנית וקבוצתית,הרצאות, סדנאות וכתיבת תכנים חברתיים. ייעוץ והתאמה של מסגרות חינוכיות לילדים. הדרכה והכוונה לקראת ועדות השמה ושיבוץ בחינוך מיוחד.

יכול לעניין אותך בנוסף

רגישות לדחייה והמוח החברתי

חשיבות רבה יש לחיבורים חברתיים. מאמר שנתקלתי בו מוצא הקשר בין חיבור חברתי לקוי לחיזוק רגישות לדחייה חברתית והופעת סימפטומים פסיכיאטריים. שווה קריאה על אף היותו באנגלית.

המשך קריאה
Wishlist 0
Continue Shopping

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הירשמו וקבלו הטבת הצטרפות של 5% הנחה בקנייה הבאה באתר

חדש במרכז החברתי

קורס הכשרת מטפלים חברתיים

למידה חברתית’ כיצד מלמדים?
כיצד הופכים ילד.ה מ’דחויים חברתית’ ל ‘כשירים חברתית’?

למידה חברתית’ כיצד מלמדים?
כיצד הופכים ילד.ה מ’דחויים חברתית’
ל ‘כשירים חברתית’?

קורס פרקטי להנחיה חברתית בקליניקה, בפרטני או בקבוצה

איזה כיף שהצטרפתם!

קוד קופון: hevrati5

Open chat
היי :)
אני כאן לכל שאלה