“הכל אני יכול בחופש הגדול…”
גם להיפגש עם חברים.
אחד השירים שמחזירים אותי לילדות ולחופשת הקיץ זה שירה של נעמי שמר ז”ל “הכל אני יכול בחופש הגדול”. שיר נוסטלגי שמעביר בקצב שלו את תחושת החופש והקיץ הישראלי החם אבל,
רק לאחרונה שמתי לב לשורה “אבל הכי נחמד בחופש הגדול פשוט להיות לבד בחופש הגדול” וכאן אני מעט חולקת על כותבת השיר המוכשרת.
תחושת החופש לעיתים מעוררת בנו חשק למרחק, התנתקות ושלווה אך יחד עם זאת תקופת זמן של חודשיים (ואף יותר) לילדים היא ארוכה ולכן, להפעיל שיקול דעת במינון ה’התנתקות’.
לרוב ילדים ונוער אוהבים חופש ‘לא מנותק’, חופש גוון באטרקציות וריגושים ואת אלה מספקים להם החברים.
כשאין חברים בסביבה תחושת בדידות מתגנבת לליבנו ואף מגבירה את התחושה ולא זו כוונת ‘חופש’. Russel et al מגדירים בדידות כ”פער בין רצונו של האדם למערכות יחסים חברתיות לבין קשריו החברתיים בפועל” (1980. מתוך “טיפולנט”). יש לסייג ולומר כי לא רק ‘חברים’ ימנעו תחושת בדידות, תחושת בדידות היא סובייקטיבית ויכולה לאפיין גם אנשים המוקפים חברים אך אצל ילדים סיכוי טוב שנוכחות חברית תמזער את התחושה.
אז מה עושים עם תופעת ה’אין חברים’ בחופש הגדול?
מתכוננים ומכינים את התלמידים לחופשה.
כבר מזמן הבנתי שעלינו צוותי החינוך לייצר מפגשים “לימודים- חברתיים”
אתם יודעים מה זה “מפגש לימודי” לילד/ה שלא מוזמנים בשגרה לחברים?
מבטיחה לכם שאת ההורים של אותם ילדים בכלל לא מעניין מהות המפגש אלא רק הנוכחות וההזמנה. ולכן, לעיתים אנו נדרשים לייצר מפגשים חברתיים טכניים מתוך תקווה שבהמשך יובילו למפגשים חברתיים נטו.
אז מה עם החופש הגדול? בעיה.
ולכן כאן אנו נכנסים לתמונה בעוצמה גבוה יותר ומתחילים הכנה מבעוד מועד בעזרת מגוון פעילויות יעודדו קשרים חברתיים. כל מפגש חברתי לילד שמרגיש מנותק גורמת לאושר ושמחה וב”מסווה” של ש.ב. /מטלות לימודיות צרו בעבור התלמידים מפגשים חברתיים לחופשת הקיץ.
מספר שבועות לפני החופשה הצפויה החלו ב”הכנה חברתית לחופשה”. אני הכנתי לכם מספר פעילויות אפשרויות
חשיבות רבה יש לחיבורים חברתיים. מאמר שנתקלתי בו מוצא הקשר בין חיבור חברתי לקוי לחיזוק רגישות לדחייה חברתית והופעת סימפטומים פסיכיאטריים. שווה קריאה על אף היותו באנגלית.