“נעים מאוד…”

פעילויות להכרות ופתיחת מפגש

כל מפגש ראשוני מתחיל ב..הכרות, מתחיל ב”נעים מאוד” (בתקווה שימשיך להיות נעים). גם קבוצה, מתחילה מהכרות ומשם מתפתחת. ולכן חשיבות רבה להיכרות. בפעילות פתיחה יש משהו אוסף, ממרכז ו”מחליק” לתוך המפגש ולכן, יש חשיבות רבה לפעילות פתיחה. בפעילות הכרות או פתיחה יש משהו שמקל, שמפיג תחושת מתח, שממיס קרח ולכן כדאי להעמיק בחשיבה עליהם. פעילויות אלו זה כבר “ציפייה” ואף דרישה, הקהל מחכה לפעילות שתתחיל את המפגש המשתתפים מתחילים חשיבה מקשרת בין נושא המפגש לפעילות הפתיחה וכדומה.

אז מה הבדל בין פעילות הכרות לפתיחה?
איך בוחרים פעילות מתאימה?
ואיך נעשה שלא תהיה נדושה ובנאלית? על שאלות אלה אנסה לענות כאן
וגם, להציע לכם פעילויות הכרות ופתיחה.

את הפעילות מתאימים בראש ובראשונה לקהל היעד:
גיל? מכנה משותף? מטרה משותפת? האם ההכרות ראשונית או לא? וכו’
ולאחר שממקדים קהל יעד מתאימים לתכן.

סוגי פעילויות:
ישנן פעילויות סטטיות, ישיבה בכיסא
וישנן פעילויות תנועתיות שדורשות לנוע במרחב החדר. לעיתים אנשים מתנגדים לפעילויות אלו ומרגישים עימם פחות בנוח אך בפעמים רבות שווה להתעקש ולערוך אותם,  בסוף זה משתלם.

כאן אני אפריד בין פעילות הכרות ראשונית לבין פעילות פתיחה (אם כי ברור שכל פעילות הכרות היא גם פעילות פתיחה)

פעילות הכרות ראשונית- פעילות בה אנו נדרשים להכיר באופן ראשוני את המשתתפים בקבוצה: צוות חדש, כיתות במעברים כמו כיתה א’ וכדומה.
פעילות זו תהיה לרוב תעסוק בפרטים אישיים בסיסיים: שם, מקום מגורים, הרכב משפחתי וכיוצא בזה. לעיתים נרחיב אותה עם שאלת “ציפייה” למה אתה מצפה ממפגש זה?

רעיונות למפגשי הכרות:
לתלמידי יסודי: “מטמון חברתי” , כרטיסיות הכרות בחבילה עוברת או במשחק מסלול לקבוצה.
לתלמידי חט”ב/תיכון:

לצוותים: לפעילות המלאה- היכנסו 

 

פעילות פתיחה- מתקיימת כמצופה בתחילת מפגש ולה מטרות מגוונות:
1. איסוף הקהל ומרכוזו למפגש 2. פעילות או משימה שתציג את נושא המפגש 3. אוורור רגשות וסבב מה נשמע? (לחוש את הקהל. בהמשך קובץ קלפי “מה נשמע?”) 4. תיאום ציפיות  ועוד.

אם ברצונכם לעסוק באקלים כיתתי/צוותי/ארגוני ההמלצה שלי להשתמש בערכת הפעילות אפשרית לפתיחה היא “אקלים לי” שפותחת מפגש בנושא אקלים כיתתי או צוותי.

פעילויות נוספות אפשריות היא שימוש באמצעים חזותיים:

לא משנה מה הפעילות שתבחרו תזכרו שהמטרה שלה היא מרכוז ואיסוף המשתתפים ללב המפגש.
למנחה תפקיד חשוב בארגון הפעילות וכדאי שהוא יגיע מאורגן וממוקד אך לא פחות חשוב, גמיש. בפעילות הפתיחה בפעמים רבות מציפים המשתתפים את תחושותיהם
שעלולות להסב את המפגש למקום שונה ממה שהמנחה תכנן. הפעילו שיקול דעת האם “מתאים לכם” תנודה זו מנושא המפגש או שלא
אבל בכל מקרה, הישארו אמפטיים ורגישים למשתתפים.

זה היה על קצה המזלג נושא חשוב ומשמעותי “הכרות ופתיחה” מקווה ששפכתי מעט אור על הנושא.

כל כך הרבה רעיונות יש ברשת לפעילויות הכרות ובאתר המרכז החברתי שתוכלו להשתמש בהם

אבל, אל תוותרו על פעילויות פתיחה והכרות ראשונית.
כי כמו שציינתי זו כבר “ציפייה” 🙂

קבצים להורדה והדפסה:
לקובץ הכרות “מי אני” היכנסו 

לקובץ פעילויות הכרות “נעים מאוד” היכנסו 

“מה נשמע?” קלפים להדפסה. היכנסו 

בהצלחה בהכרות
ואם פעילות הכרות היא חלק מתהליך קבוצתי תוכלי לקרוא על תכנון הקבוצה החברתית היכנסו לקישור.

 

כאן לעזרתכם ולכל שאלה,
נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית

כיתבו לנו :)

המרכז החברתי מעניק ייעוץ חינוכי למוסדות וארגונים חינוכיים בנושאים חברתיים, פיתוח ושכלול מיומנויות חברתיות. הנחייה חברתית פרטנית וקבוצתית,הרצאות, סדנאות וכתיבת תכנים חברתיים. ייעוץ והתאמה של מסגרות חינוכיות לילדים. הדרכה והכוונה לקראת ועדות השמה ושיבוץ בחינוך מיוחד.

יכול לעניין אותך בנוסף

רגישות לדחייה והמוח החברתי

חשיבות רבה יש לחיבורים חברתיים. מאמר שנתקלתי בו מוצא הקשר בין חיבור חברתי לקוי לחיזוק רגישות לדחייה חברתית והופעת סימפטומים פסיכיאטריים. שווה קריאה על אף היותו באנגלית.

המשך קריאה
Wishlist 0
Continue Shopping

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הירשמו וקבלו הטבת הצטרפות של 5% הנחה בקנייה הבאה באתר

חדש במרכז החברתי

קורס הכשרת מטפלים חברתיים

למידה חברתית’ כיצד מלמדים?
כיצד הופכים ילד.ה מ’דחויים חברתית’ ל ‘כשירים חברתית’?

למידה חברתית’ כיצד מלמדים?
כיצד הופכים ילד.ה מ’דחויים חברתית’
ל ‘כשירים חברתית’?

קורס פרקטי להנחיה חברתית בקליניקה, בפרטני או בקבוצה

איזה כיף שהצטרפתם!

קוד קופון: hevrati5

Open chat
היי :)
אני כאן לכל שאלה