למידה חברתית

כישורים חברתיים נלמדים? ואם כן, הכיצד?

כישורים חברתיים “בעיית הבעיות” של המאה ה 21- החלפת ה”שכונה” ב “מסך”, לקויות הקשב והתקשורת, חוסר הפניות ההורית וה”מורית”, לחץ ההישגים וכו’ מובילים את ילדנו לחסר בכישורים חברתיים שאלו מובילים ל: קשיים לימודים, אלימות, אובדנות, דיכאון, שימוש בחומרים ממכרים וכו’

אז מה עושים ? אין ברירה להכניס זאת לתודעה, ללמוד ולהעמיק בנושא ולהבין שיש צורך לשים זאת בראש סדר העדיפויות באקלים בכיתתי/גני. מפסיקים להשתמש במושג “חבר/ה טוב/ה” כהגדרה כללית ומכניסים שיח חברתי לשיח יומיומי שגור ומקובל, יוצרים שייכות אצל כלל הקבוצה, משחקים עוד ועוד משחקי הכרות ומשחקיים חברתיים, מנתחים סיטואציות חברתיות ועוד.

כיצד עושים? למידה חברתית יכולה להתרחש כמעט בכל סיטואציה ובכל כלי טיפול: שיח, משחק, חיות, אומנות וכדומה. בקבוצתי ובפרטני.

ואיך עושים? אני מאמינה במודל עבודה ספירלי
מיומנות (מיקוד למידה במיומנות חברתית ספציפית) – הפנמה (פעילות)-  יישום (ראיית הפנמת המיומנות ב”שטח”)
וחוזר חלילה.

בסיום של כל מעגל למידה  נוכל להכניס את המיומנות הנלמדת ל”סל מיומנויות” המורכב מהתנהגויות חברתיות לתלמידים.

לדוגמה-

המיומנות שברצוני ללמד: שאילת שאלות

הפעילות: מתרגלים שאילת שאלות באמצעות פעילות חווייתית.
פעילויות אפשריות:  מתוך אוגדן פעילות – כישורים לקשר חברתי , קווקה חברתי וכדומה

יישום: המטרה שהתלמידים ידעו לשאול שאלות נכונות, אוספות מידע ולא שיפוטיות.
יש אפשרות לערוך מעקב אחר זה בטבלה מסודרת או בע”פ, במשך שבוע הלמידה התלמידים יוכלו לשתף במליאה בסוגי שאלות וכו’. לאחר זמן מה שנגיע להחלטה כי למידת המיומנות הושלמה, נעביר את המיומנות “שאילת שאלות” לסל המיומנויות (דמיוני או פיזי בלוח תוכן) ואפשר יהיה לעבור ללמידה של מיומנות נוספת לדוגמה: להפסיד בכבוד וכך הלאה.

מודל למידה זה ממחיש את יסודות “פירוק והרכבה” בלמידה    (קראו בבלוג “נושא השיעור- כישורים חברתיים”)

כשיש לנו נושא כולל “מפורק” לתת נושאים כשהמטרה והיעדים ידועים קל לנו יותר להסביר לתלמידים את החומר בכל נושא ובלמידה חברתית בפרט, במפגשים קבוצתיים ופרטניים כאחד.

רוצים להבין יותר כיצד אני מלמדת כישורים חברתיים במרחב החברתי שלי?
מוזמנים לעיין בקובץ “כישורים לקשר חברתי- תלקיט למידה”

או לקורס הכשרת מנחים חברתיים. לפרטים

כאן לעזרתכם ולכל שאלה,
נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית

כיתבו לנו :)

המרכז החברתי מעניק ייעוץ חינוכי למוסדות וארגונים חינוכיים בנושאים חברתיים, פיתוח ושכלול מיומנויות חברתיות. הנחייה חברתית פרטנית וקבוצתית,הרצאות, סדנאות וכתיבת תכנים חברתיים. ייעוץ והתאמה של מסגרות חינוכיות לילדים. הדרכה והכוונה לקראת ועדות השמה ושיבוץ בחינוך מיוחד.

יכול לעניין אותך בנוסף

רגישות לדחייה והמוח החברתי

חשיבות רבה יש לחיבורים חברתיים. מאמר שנתקלתי בו מוצא הקשר בין חיבור חברתי לקוי לחיזוק רגישות לדחייה חברתית והופעת סימפטומים פסיכיאטריים. שווה קריאה על אף היותו באנגלית.

המשך קריאה
Wishlist 0
Continue Shopping

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הירשמו וקבלו הטבת הצטרפות של 5% הנחה בקנייה הבאה באתר

חדש במרכז החברתי

קורס הכשרת מטפלים חברתיים

למידה חברתית’ כיצד מלמדים?
כיצד הופכים ילד.ה מ’דחויים חברתית’ ל ‘כשירים חברתית’?

למידה חברתית’ כיצד מלמדים?
כיצד הופכים ילד.ה מ’דחויים חברתית’
ל ‘כשירים חברתית’?

קורס פרקטי להנחיה חברתית בקליניקה, בפרטני או בקבוצה

איזה כיף שהצטרפתם!

קוד קופון: hevrati5

Open chat
היי :)
אני כאן לכל שאלה