זה הרגע לעצור! אבל רגע… למה, איך ומה?
אז “למה” ברור לנו. מצב האלימות בחברה הישראלית גרוע ו”כדור השלג” בירידה תלולה וזה חייב להיעצר.
“איך” ו- “מה” בשביל זה אני כאן.
*חשוב לציין* ישנן מגוון רחב של התנהגויות אלימות כאן שמתי דגש בעיקר על אלימות חברתית: דחייה, חרם ובריונות.
ממה נתחיל? נבנה את התוכן ליום זה במדורג כמבנה “פירמידה הפוכה” . כמצורף בתמונה
לאורך כל יום הלימודים תלווה אותנו שאלה אחת, בהתייחסות שונה: “אלימות האם היא קיימת ב… ואם כן מתי והיכן היא מתרחשת?” זאת על מנת לחבר את התלמידים לכך שתופעת האלימות הפכה לשכיחה בחברה הישראלית ומתקיימת כמעט בכל מקום ובכל זמן.
בהנחה (סבירה מאוד) שיענו התלמידים כי הם מכירים את תופעת האלימות מצורפים רעיונות לשיעורים, לפי “מדרג השיח” בנושא אלימות, שהוזכר מעלה.
אופן העברת השיעורים:
שאלת פתיחת יום: “אלימות היכן היא מתקיימת? פרטו מתי והיכן היא מתרחשת?”
פתיחה- אלימות כללי
תחילה נכיר את ההגדרה
“אלימות”- שימוש בכח פיזי או מילולי על מנת לפגוע באחר. בשימוש באלימות מתקיימות מספר פעילות שמתקיימות בזדון וגורמות נזק לצד השני.
(מהרשת)
את המשפט הזה נפרש בשיח עם התלמידים (בהתאמה לגיל התלמידים) “שימוש בכח פיזי” – מהו כח פיזי? וכיצד מפעילים אותו? “כח מילולי” – מהו? האם רק קללות הן פגיעה? ומה לגבי הקנטות, העלמות, שימוש בנקודות כואבות מול הצד השני?
“פעילות מציקות”– מה הן? ספרו לי על פעילויות מזיקות שאתם מכירים “זדון”- מה הכוונה?
שאלה לדיון- האם הייתם מוספים או משנים משהו בהגדרה הזו?
למורה- יש אפשרות להעמיק בשאלה…
היכן מתקיימות פעילות אלימות? ברשתות החברתיות, בחצר ביה”ס, אחה”צ וכדומה במטרה להרחיב את השיח.
שיח מול הצוות החינוכי, כיצד הוא מתנהל וכלפי דמויות סמכות בכלל
אלימות לשם מה? מה מנסים לפתור או להשיג דרכה? ומדוע השימוש בה הפך שכיח כל כך?
3. אלימות בכיתה- שאלה פותחת- האם קיימת אלימות בכיתתנו? ואם כן מתי והיכן היא מתרחשת?
שאלת המשך… מה התחושות שלכם לגבי תופעת האלימות בכיתתנו? מסקנה שנדרש להגיע אלייה… אלימות= אין הגנה. תחושת המוגנות שלנו פוחתת למול תופעת הבריונות, אנרכייה, אי סדר, חוסר שליטה וכדומה.
כאן יש אפשרות להציג את עמדתנו החינוכית שאנו מעוניינים בשמירת ביטחונם של כלל תלמידי הכיתה ונפעל בחומרה כנגד אלה שנוקטים באלימות.
פעילויות חברתיות חווייתיות, שיחדדו את ההבנה ש”בעולם החברתי” יש חוקים וכללים בדיוק כמו בכביש, בבית המשפט, בכדורגל וכדומה :
הצעה-
במשחקים רבים נדרש שופט חיצוני (בדר”כ בעולם הספורט) כדורגל, כדורסל וכדומה
שאלו את הילדים- מדוע? ומה ההבדל בין משחק כדורגל מקצועי למשחק שלהם בהפסקה?
ובמידת הצורך הגדירו תפקיד חדש בכיתה “שופט תורן” ואף ציידו אותו בפתקים: אדום- צהוב- וירוק, לתלמיד שהחליט כי התנהגותו הייתה טובה. השופט התורן ישמש מגשר למריבות בהפסקה. בקרוב אעדכן בתכנית גישור שתכתב.
4. אלימות אישית כנגד פרט-
מכל השיח עד כה ניתן להגיע לקצה הפירמידה,
כאן המקום לשיח חושפני יותר המאפשר פתיחות ושיתוף אישי.
סרטון אפשרי- דחייה חברתית שאלות מקדמות… האם חוויתם באופן אישי אלימות כלפיכם? ואם כן מתי והיכן היא מתרחשת?
האם חוויתם דחייה חברתית מצד החברים?
חשיבות רבה יש לחיבורים חברתיים. מאמר שנתקלתי בו מוצא הקשר בין חיבור חברתי לקוי לחיזוק רגישות לדחייה חברתית והופעת סימפטומים פסיכיאטריים. שווה קריאה על אף היותו באנגלית.