ל”ג בעומר ה- חג החברתי

לא שוכחים חברים בבית

השנה, לא שוכחים חברים בבית! בשנים האחרונות התמעטו המדורות מעניין אקולוגי, קורונה, שרב קיצוני וכדומה ועדיין למרות הכל ל”ג בעומר נחשב לחג הכי חברתי שיש. סיפורים רבים יש על ילדים שבערב ל”ג בעומר ישבו בביתם כי לא הוזמנו למדורה, על ילדים שבעבורם מדורה עם חברים הייתה פנטזייה וחלום וסביב ל”ג בעומר חשוב לקיים שיח אודות דחייה חברתית, התעלמות חברתית לצד ראיית האחר, רגישות וכדומה.

מדורה כמפגש חברתי

סיפורי החג מספרים שהדלקת המדורה הייתה בגלל הצורך והרצון ליצור תקשורת ומהי “תקשורת” אחת מהמיומנויות החברתיות החשובות ביותר (לבוגרים ניתן להרחיב כי הדלקת המדורה הייתה סימן/סמל/ צופן שמעטין הבינו אותו). המסורת בגילגוליה השונים תרמה לחג את ההיבטים החברתיים ל”ג בעומר = “שבת אחים יחד” .

כי הרי מהי מדורה בימינו, מפגש חברתי הכולל (כמו כל מפגש חברתי אחר): אווירה, שיח, משחק, אוכל ושתייה.  בבואנו לשוחח עם הילדים ניתן להעלות את נושא ה”ארוח”, לשוחח על מפגש חברתי כיצד ואיך הוא מתקיים? כשמזמינים חברים הביתה כיצד נוהגים? ומפגשים חברתיים בחגים או באירועים כיצד מתקיימים? מה המוטיבים שחוזרים לרוב?
(קובץ “אורחים ותארחים” להורדה )

לפעילות ל”ג בעומר- שיחה ‘על האש’ – לחצו 

את נושא ל”ג בעומר והמדורה ניתן לעבד עם הכיתה מכיוונים שונים:
1. נושא הזמנה למסיבת ודחייה חברתית

2. חיזוק חברתי בעזרת משחקי הכרות

3. המדורות כאמצעי תקשורת- כיצד קיימו תקשורת בעבר וכיצד כיום

כאן אציג רעיונות שונים לקיום  3  האפשרויות הללו:

מערך שיעור בנושאלא שוכחים אף אחד בבית
להורדה

משחקי חברה אפשריים “סביב המדורה”:

בקבוצות גן או עם ילדים צעירים: ניתן לדמות “מדורה” בעזרת חישוק ואביזרים נוספים … עם הילדים נשב סביב לה ונשחק משחקים חברתיים.

בביה”ס ובבוגרים: לאחר שיח ניתן לתכנן את המפגש החברתי.

קיבצתי לכן כמה אבל כמובן שיש אינסוף ובכך לקיים מפגש חברתי ומגבש,

  • טלפון שבור- משחק מימים ימימה אבל מצוין לישיבה במעגל. ולמי שלא מכיר, הגננת לוחשת מילה לאוזן של הילד היושב מימינה והוא לוחש לבא אחריו עד
    לאחרון הילדים שצועק בקול את המילה. האם זוהי המילה אמרה הגננת בתחילה?
  • מומלץ ורצוי לכבוד לג בעומר ללחוש מילים הקשורים לחג : שמעון בר יוחאי, בית המקדש, כלוב האריה וכו’.
  • כולנו צליל אחד– ילד ראשון ממציא מקצב : מחיאת כף, רקיעה וכו’, הבא אחריו מוסיף עוד מקצב עד שלכל הגן או הכיתה יש מנגינת מקצב. אם זה הרבה אפשר להחליט שכל פעם בוחרים 5 ילדים להרכבת מקצב.
  • ספר לי סיפור- הגננת מתחילה בהתחלה של סיפור אגדה לדוג’: ” היה היה פעם …” ” לפני הרבה שנים גרו ביער רחוק …”  ” בתוך ארמון גדול ומפואר גרים ….” הילד הבא ממשיך וכך הלאה . הגננת כותבת את כל הסיפור ובסוף מקריאה את הסיפור , שלרוב יוצא מצחיק.
  • החבילה הגיעה – הילדים מאוד אוהבים. ניתן להעמיק הכרות בעזרת “כרטיסיות הכרות” במקום שאלות שניתן להוריד באופן חופשי באתר שלי.
  • ”תנו לי לצאת “(יש למשחק הזה הרבה שמות ווראסיות)- – הילדים משלבים ידיים ונצמדים חזק. בוחרים ילד שנכנס לתוך המעגל ומטרתו לצאת החוצה. הילדים נצמדים חזק כדי למנוע זאת ממנו עד שנמצאת הפרצה המתאימה…
  • חגיגה אינדיאנית- ואפשר לחגוג גם אחרת. מדורה לנו, יש פעם בשנה , בשבטים אינדיאנים יש כל הזמן. אז אפשר לספר את סיפור האינדיאנים, להתחפש לאינדיאנים עם כתר ונוצות ( ואפילו איפור) ולהמציא ריקודים שבטיים.

 ואחרון חביב נושא, התקשורת,
עניין דרכי התקשורת בין התלמידים בימים אלה הפך מורכב כי השליטה על התקשורת החברתית עברה לרשתות החברתיות
ניתן להעלות נושא זה לשיח ולהיעזר בעשרת הכללים לגולש החברתי- קישור

אך מורים ואנשי חינוך יקרים, לא משנה כיצד תבחרו לשוחח וללמד את נושא ל”ג בעומר
הכי חשוב- אל תשכחו אף תלמיד ותלמידה בבית לא בל”ג בעומר ולא באף יום.

למערכי שיעור חברתיים נוספים היכנסו 

 חג מדורות שמח! (ללא מדורות ????)

להורדת קלפי השיח ‘שיחה על האש’ לחצו 

כאן לעזרתכם ולכל שאלה,
נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית

כיתבו לנו :)

המרכז החברתי מעניק ייעוץ חינוכי למוסדות וארגונים חינוכיים בנושאים חברתיים, פיתוח ושכלול מיומנויות חברתיות. הנחייה חברתית פרטנית וקבוצתית,הרצאות, סדנאות וכתיבת תכנים חברתיים. ייעוץ והתאמה של מסגרות חינוכיות לילדים. הדרכה והכוונה לקראת ועדות השמה ושיבוץ בחינוך מיוחד.

יכול לעניין אותך בנוסף

Cart
  • No products in the cart.
Wishlist 0
Continue Shopping

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הירשמו וקבלו הטבת הצטרפות של 5% הנחה בקנייה הבאה באתר

איזה כיף שהצטרפתם!

קוד קופון: hevrati5

Open chat
היי :)
אני כאן לכל שאלה