
לאורך כל יום הלימודים תלווה אותנו שאלה אחת, בהתייחסות שונה:
“אלימות האם היא קיימת ב… ואם כן מתי והיכן היא מתרחשת?”
זאת על מנת לחבר את התלמידים לכך שתופעת האלימות הפכה לשכיחה בחברה הישראלית ומתקיימת כמעט בכל מקום ובכל זמן.
בהנחה (סבירה מאוד) שיענו התלמידים כי הם מכירים את תופעת האלימות מצורפים רעיונות לשיעורים, לפי “מדרג השיח” בנושא אלימות, שהוזכר מעלה.
אופן העברת השיעורים:
שאלת פתיחת יום:
“אלימות היכן היא מתקיימת? פרטו מתי והיכן היא מתרחשת?”
- פתיחה- אלימות כללי
תחילה נכיר את ההגדרה
“אלימות”- שימוש בכח פיזי או מילולי על מנת לפגוע באחר. בשימוש באלימות מתקיימות מספר פעילות שמתקיימות בזדון וגורמות נזק לצד השני.
(מהרשת)
את המשפט הזה נפרש בשיח עם התלמידים (בהתאמה לגיל התלמידים)
“שימוש בכח פיזי” – מהו כח פיזי? וכיצד מפעילים אותו?
“כח מילולי” – מהו? האם רק קללות הן פגיעה? ומה לגבי הקנטות, העלמות, שימוש בנקודות כואבות מול הצד השני?
“פעילות מציקות”– מה הן? ספרו לי על פעילויות מזיקות שאתם מכירים
“זדון”- מה הכוונה?
שאלה לדיון- האם הייתם מוספים או משנים משהו בהגדרה הזו?
למורה-
יש אפשרות להעמיק בשאלה…
היכן מתקיימות פעילות אלימות? ברשתות החברתיות, בחצר ביה”ס, אחה”צ וכדומה במטרה להרחיב את השיח.
סרטון אפשרי לצפייה – אלימות בדרבי החיפאי
2. אלימות בביה”ס
שאלה פותחת- האם קיימת תופעת אלימות בביה”ס? ואם כן מתי והיכן היא מתרחשת?
סרטונים אפשריים לצפייה- אלימות בביה”ס
- גילאי יסודי צעיר, קישור
https://www.youtube.com/watch?v=H9xd4xpkDI8
- גילאים בוגרים יותר, קישור
https://www.youtube.com/watch?v=m2ZyCHnPooY
נקודות לדיון עם התלמידים:
- שיח מול הצוות החינוכי, כיצד הוא מתנהל וכלפי דמויות סמכות בכלל
- אלימות לשם מה? מה מנסים לפתור או להשיג דרכה? ומדוע השימוש בה הפך שכיח כל כך?